Begroting 2025

raad 7 november 2024

Onderbouwing

 

 

In de afgelopen jaren zijn er veel nieuwe taken op gemeenten afgekomen. De decentralisatie van de zorg naar gemeenten is daarvan de grootste. Het werk voor ons als raadslid is ingewikkelder en zwaarder geworden. Wij nemen een steeds meer uitdijend takenpakket op ons. Dat lukt ook, maar daarvoor hebben we wel voldoende middelen nodig.

Met € 2,3 miljard minder ontstaat een onhoudbare situatie. Hiermee kunnen we onze taken niet meer uitvoeren.

 

 

 

In een persbericht van 1 juni 2023 maakte de gemeente nog bekend dat het positieve resultaat een slordige € 11,5 miljoen beliep, maar als we naar de komende jaren kijken dan duikt de gemeente vanaf 2026 in de rode cijfers – (pagina 8).

Papendrecht staat er financieel voorlopig

goed voor.

Vanaf 2026 wordt een tekort verwacht van € 1,4 miljoen dat in 2027 oploopt tot afgerond € 2

miljoen tekort. Daarna daalt het begrotingstekort naar afgerond € 0,7 miljoen in 2029.

 

 

Gelet op de uitdagingen de komende jaren zal het financieel passen en meten blijven. Een taakstelling op de organisatie lijkt niet onwaarschijnlijk. Onduidelijk is of de gemeente over voldoende leencapaciteit beschikt voor de gewenste investeringen. Onduidelijk is ook of de lening aan GKN Fokker nadelig is voor de gemeentelijke leencapaciteit?

Lening van 50 miljoen euro aan GKN Fokker trekt zware financiële wissel

 

 

Hierna volgen nog enkele waarnemingen en vragen naar aanleiding van de begroting.

 

 

1.       In 2023 heeft 7,7% van de inwoners in Papendrecht problematische schulden. Dit percentage is hoger dan de afgelopen 8 jaar – (pagina 79)

 

2.       Het aantal kinderen zonder periodieke controle (tandarts) in Papendrecht lag in 2021 hoger dan het landelijke gemiddelde – (pagina 83). In de leeftijdscategorie 12-17 jaar zelfs 18%.

 

3.       In de gemeente Papendrecht heeft 14% van de peuters en 16% van de basisschoolleerlingen in 2023 risico op onderwijsachterstand – (pagina 84)

 

4.       Het aantal meldingen van huiselijk geweld is de afgelopen twee jaar flink gestegen – (pagina 86). In 2023 zou het om een historisch hoog aantal van 60 gevallen gaan.

 

5.       In Papendrecht is de rioolheffing voor eenpersoonshuishouden en meerpersoonshuishouden

gelijk aan elkaar en dat zou beter gedifferentieerd kunnen worden (dan wordt de heffing er ook eerlijker van) – (pagina 88). Zie ook bij Lokaal beleid op pagina 141.

 

6.       Het percentage hernieuwbare energie ligt 9,0% onder het gemiddelde van Nederland – (pagina 90)

 

7.       De arbeidsmarktsituatie voor jongeren (15-27 jaar) is nog steeds niet verbeterd, in 2022 zaten 688 jongeren (op de 10 duizend) zonder werk – (pagina 93). Hoeveel jongeren in Papendrecht zitten thans zonder werk? En wat doen we er concreet aan om deze jongeren te helpen om uit die uitzichtloze situatie te komen?

 
 

8.       In de gemeente Papendrecht is een concentratie van 19,0 μg/m3 stikstofdioxide en 17,7 μg/m3 fijnstof gemeten in 2021. Gemiddeld in Nederland is er 18,6 μg/m3 stikstofdioxide en 12 μg/m3 fijnstof. Papendrecht ligt in beide gevallen boven het gemiddelde van Nederland – (pagina 100).

·         Is het College bereid om de als onvoldoende ervaren luchtkwaliteit alsmede de geluidsoverlast – gegeven de te hoge concentratie stikstof en fijnstof die grotendeels door het verkeer wordt veroorzaakt – te beteugelen door samen met Sliedrecht en Hardinxveld-Giessendam bij Rijkswaterstaat te pleiten voor een maximum snelheid op de A15 van 100 km/uur, ook (in de avond/nacht) tussen 19:00-06:00 uur?

·         Is het College bereid om binnen de bebouwde kom, met uitzondering van de ontsluitingswegen Veerweg en Burgemeester Keijzerweg en speciale doorgangswegen (ambulances/brandweer) de snelheid te verlagen naar 30 km/uur? Dit vermindert de uitstoot van stikstof en fijnstof.

 

9.       De meetwaarden voor PFAS zijn in veel gevallen nog te hoog.

De meetwaarden voor PFAS zijn uitgedrukt in PEQ-waarden. PEQ is een optelling van meerdere soorten PFAS. In april 2024 heeft het RIVM de risicogrens bepaald voor PFAS in zwemwater. De risicogrens is 280 nanogram PEQ per liter – (pagina 104,105)

Wat er moet gebeuren is dat de uitstoot van PFAS stopt. Met dit doel voor ogen dienen we een motie in: de Motie BBT Chemours.

 

10.   De stijging bij de tarieven voor ontgrendeling/lediging van de restafvalcontainers beloopt t.o.v. vorig jaar 32,3%. Waarom is deze stijging noodzakelijk? (pagina 145)

 

 

11.   Voor wat betreft het Sportcentrum (hierna: SC): bij ongewijzigd beleid is het niet ondenkbaar dat 2024 wordt afgesloten met rode cijfers, voor 2025 is een negatieve financiële afsluiting van het jaar reëel te noemen. Vooropgesteld: het SC is erg afhankelijk van de losse kaartverkoop (recreatieve) zwembad. Een week of vier aansluitend goed weer in de periode juli/augustus kunnen een groot verschil maken – (pagina 179)

Verzelfstandiging Sportcentrum en Theater

 

 

Vraag: hoe groot is de kans dat de prijs van de kaartjes omhoog gaat en wat gaat het College doen om dit te voorkomen?

 

12.   Tot slot dienen wij de Motie beperk de verkeersoverlast op Het Eiland en bij de Slobbengorsweg in. Tijdens de raadsvergadering van 24 oktober jl. hebben we hier al aandacht voor gevraagd, maar bewoners ter plekke zijn teleurgesteld over het uitblijven van maatregelen. Na de vele gesprekken die hebben plaatsgevonden verwachten zij nu dat de gemeente in actie komt.

 

 

 

Eerste termijn raad 7-11-24
concept - Inbreng OP bij Begroting 2025-
Adobe Acrobat document 149.3 KB
Motie BBT SCWO Chemours
Motie OP 07-11-2024 BBT Chemours - aange
Adobe Acrobat document 208.6 KB
Amendement Wijsheid van de grijsheid
A.1 Amendement SGP D66 VVD OP PAB PvdA C
Adobe Acrobat document 125.2 KB
Beperk de verkeersoverlast op Het Eiland en bij de Slobbengorsweg
M.3 Motie OP beperk de verkeersoverlast
Adobe Acrobat document 80.7 KB
Onderzoek kantelpunt restafval
M.4 Motie PvdA GL OP PAB D66 Onderzoek
Adobe Acrobat document 118.2 KB
Begroting 2025
Gemeente Papendrecht - Begroting 2025.pd
Adobe Acrobat document 10.7 MB
RV Begroting 2025 Getekend
RV Begroting 2025 GETEKEND.pdf
Adobe Acrobat document 317.7 KB