Belastingverordeningen 2025
Om de Belastingverordeningen 2025 vast te kunnen stellen is het nog wel nodig om eerst het Amendement ‘Tarieven per ontgrendeling/lediging nu niet verhogen’ aan te nemen. Dat amendement ziet bij de Verordening afvalstoffenheffing Papendrecht 2025 op een correctie waarbij de belasting per ontgrendeling van de inzamelvoorzieningen voor restafval met afvalpas bij 30 liter € 0,75 en bij 60 liter € 1,50 blijft. Bij de invoering van de nieuwe heffingssystematiek afvalstoffenheffing is aan de inwoners voorgehouden dat goed scheiden van het afval in het nieuwe systeem niet zou leiden tot hogere kosten. De hoeveelheid restafval die aangeboden wordt is aanzienlijk gedaald en om de inwoners aan te moedigen is het belangrijk nu niet, tegen de gedane beloften in, de belasting op dit onderdeel te verhogen. Wij bevelen de andere fracties daarom van harte aan om dit amendement te steunen omdat het eerlijk is eerder gedane beloften niet te verbreken: ‘als u goed uw best doet met afval scheiden merkt u dat in uw portemonnee’.
Afval op pagina 17 van de Concernrapportage. Lagere lasten, per saldo voordeel € 150.000
De inkomsten voor de afvalinzameling bestaan vanaf dit jaar uit twee delen, een vast deel wat de bewoners al in maart in rekening is gebracht en een variabel deel wat afhankelijk is van de hoeveelheid restafval dat de bewoners storten. Voor de Begroting 2024 is voor het variabele tarief uitgegaan van 125 kg fijn restafval per inwoner. In 2023 was dit nog 206 kg per inwoner. Nu blijkt uit het eerste half jaar 2024 dat de bewoners het boven verwachting goed doen. Het voorlopige inzamelresultaat zou op jaarbasis uit kunnen komen op 75 kg fijn restafval. Aanzienlijk minder dan verwacht. Hier staan minder uitgaven tegenover, nl. minder restafval verwerken. In de forecast wordt rekening gehouden met een voordeel van € 150.000 op deze post afvalinzameling door minder aanbod restafval.
Vaststelling bestemmingsplan ‘Dijklint te Papendrecht’
Gevraagd wordt om de nota zienswijzen en het bestemmingsplan ‘Dijklint’ vast te stellen. In de Dijkvisie is onder andere het cultuurhistorische belang van het Dijklint vastgelegd. De regels in de geldende bestemmingsplannen en beheersverordeningen zijn niet gebaseerd op het beleid in de Dijkvisie. Het vaststellen van het bestemmingsplan Dijklint is een bevoegdheid van de raad.
Bouwen in de tuinen aan het Dijklint behoort tot de mogelijkheden, maar tegelijkertijd wil de raad op enig moment grip houden op welke soort bebouwing in de tuinen aan het Dijklint zal worden gerealiseerd. Het Dijklint is de cultuurhistorische ruggengraat van Papendrecht en ingrijpende veranderingen liggen gevoelig. Er zit spanning tussen actuele ontwikkelingen in de moderniteit en het behoud van het cultuurhistorische erfgoed. Omdat die discussie nog niet ten volle heeft plaatsgevonden is het verstandig op dit moment nog geen onomkeerbare besluiten te nemen. Ook al omdat de Omgevingsvisie in het volgende jaar op de agenda van de raad komt. In die Omgevingsvisie kan dan worden aangegeven wat wenselijk is als het gaat om bouwen in de tuinen van het Dijklint. Omdat wij het verstandig vinden hierop niet vooruit te lopen dienen wij graag mede de Motie ‘Houd tuinen Dijklint groen’ in, om alvast aan te geven dat wat ons betreft zoveel mogelijk recht gedaan moet blijven worden aan het oorspronkelijke authentieke karakter van het Dijklint. Wij roepen de andere fracties op deze motie te steunen.
Concernrapportage
Een paar opmerkingen bij deze concernrapportage:
· Pagina 13- Per saldo een nadeel van € 107.000,- bij de leegstand van de plintlocatie Den Briel in de eerste drie kwartalen van dit jaar, we hopen dat de plintlocatie binnenkort verhuurd zal kunnen worden. Vorig jaar heeft de plintlocatie ook al leeggestaan en dat scheelt inkomsten.
· Pagina 15- Hogere lasten van € 2.476.000,- bij de GR Dienst Gezondheid & Jeugd. Dit blijft structureel zorgelijk als het gaat om het beheersbaar houden van de uitgaven.
Deze concernrapportage kan wat ons betreft pas (zonder het spreekwoordelijke schaamrood op de kaken) worden aangenomen als eerst het Amendement ‘Herbestemming budget jongerenfeest voor de ijsbaan’ zal zijn aangenomen. Het was al een tegenvaller dat het jongerenfeest tijdens de jaarwisseling is geannuleerd door het ontbreken van een geschikte locatie. Maar het is hartverwarmend dat er een enthousiaste groep vrijwilligers is die bereid is om kleinschalige jongerenactiviteiten tijdens de feestdagen te organiseren. De gemeente dient dit soort initiatieven vanzelfsprekend ruimhartig te ondersteunen.
Moties vreemd aan de orde van de dag
Onze fractie is ook van mening dat de gemeente hier nog een verbeterslag kan maken. Eind november stond een artikel in Het Kontakt waarin Papendrecht werd gehekeld als ‘niet toiletvriendelijk’. Onze gemeente bevindt zich in de onderste regionen van de landelijke lijst van toiletvriendelijke gemeenten. Papendrecht eindigde, volgens dit artikel, op de 260e plaats (van de 343 gemeenten). Het is zaak hier niet lacherig over te doen, het is een serieuze zaak. Buik- en blaaspatiënten, ouderen, vrouwen en kinderen moeten vaker dan gemiddeld naar het toilet. Die zijn er in de openbare ruimte te weinig. Daardoor blijven zij vaker thuis dan nodig. Ook blijkt slechts één op de drie toiletten voor gehandicapten toegankelijk te zijn. Wij moeten erop toezien dat we een inhaalslag gaan maken als het gaat om het realiseren van openbare toiletten. Wij zouden ons kunnen voorstellen dat de gemeente hier geen sluitpost van maakt maar het voorzien van openbare toiletten gaat zien als een gangbare taak. De Toiletalliantie, een samenwerkingsverband van ruim twintig maatschappelijke organisaties die zich inzetten voor meer openbare en opengestelde, toegankelijke toiletten kan de gemeente hierbij adviseren.