· 

OP start petitie Maak Rotonde Veiliger

Op 3 november 2022 koos de gemeenteraad voor de zogenaamde ‘optimale variant’. Deze variant behelsde onder andere het behouden van het twee richtingen fietspad aan de noordwestzijde van de Burgemeester Keijzerweg tussen de Onderslag en de bushalte ter borging van de bereikbaarheid van de bushalte vanuit noord, het opheffen van het twee richtingen fietspad aan de noordwestzijde van de Burgemeester Keijzerweg tussen de bushalte en de rotonde ter bevordering van de juiste routing rondom en op de rotonde en het realiseren van een fietspad in één richting rondom de rotonde met uitzondering van het fietspad aan de zuidzijde naast het verhoogd uitvoeren van de fiets- en voetgangersoversteekplaats in twee richtingen ter hoogte van de zuidelijke aansluiting met de Veerweg en het verwijderen van de midden geleiders op de fietspaden.

 

De ‘optimale variant’ was volgens het College van B&W het meest effectief en leverde de meeste winst op qua verkeersveiligheid. Toch hebben we gemerkt dat er sinds de opening van de vernieuwde rotonde nog steeds flink wat (bijna) ongelukken plaatsvinden tussen fietsers en auto’s.

  1. Ten eerste blijft het tweerichtingsverkeer op het fietspad aan de zuidzijde problematisch en onduidelijk voor de verkeersdeelnemers.
  2. Ten tweede werd het fietspad in de richting van het voormalige politiebureau aan de noordwestzijde opgeheven, waardoor er geen doorstroming meer kan plaatsvinden voor fietsers komende vanaf de Burgemeester Keijzerweg (van oostelijke naar westelijke richting) en van fietsers komende vanaf de Veerweg vanuit noordelijke richting die in oostelijke richting willen afbuigen.
  3. Ten derde is er nog steeds sprake van drukte tijdens de spitsuren als scholieren naar school gaan of uit school komen met bijgevolg onveilige situaties voor verkeersdeelnemers op de rotonde.

Tijdens de spitsuren – als veel scholieren op de fiets rijden en er veel gemotoriseerd verkeer de rotonde nadert, erop rijdt en er weer af rijdt – levert de hectiek onoverzichtelijke verkeerssituaties op. Vooral aan de zuidzijde waarbij fietsers langs elkaar heen rijden en doorgaand fietsverkeer in de westelijke richting en verder langs het benzinestation moet rijden om daarna de oversteek te maken richting de Vang op weg naar hun school aan de Vijzellaan (CSG De Lage Waard).

 

De fractie van Onafhankelijk Papendrecht heeft aan het College van B&W gevraagd of het bereid is alsnog een fietspad aan te (laten) leggen vanaf de rotonde in de richting van het voormalige politiebureau aan de noordwestzijde van de rotonde. En ook of het College bereid is om aan de zuidzijde van de rotonde alsnog het tweerichtingsverkeer te beëindigen ten gunste van éénrichtingsverkeer op de gehele rotonde. Al het fietsverkeer zou dus in de tegenovergestelde richting van de klok moeten gaan rijden, net als het gemotoriseerde verkeer op de rotonde.

 

Eerder heeft de fractie van Onafhankelijk Papendrecht dit bepleit, omdat het niet alleen goedkoper was maar ook veiliger zou zijn geweest dan de zogenaamde ‘optimale variant’. De fractie van Onafhankelijk Papendrecht acht de kans groot dat de rotonde veiliger wordt als deze aanpassingen alsnog zouden worden uitgevoerd.

 

De fractie van Onafhankelijk Papendrecht is de mening toegedaan dat met deze voorgestelde aanpassingsvoorstellen ter verbetering enerzijds de veiligheid door een grotere eenduidigheid én duidelijkheid, voor zowel het fietsverkeer als het autoverkeer, zal toenemen en anderzijds dat de hectiek tijdens de spitsuren, als er veel gemotoriseerd verkeer naar, op en over de rotonde rijdt, terwijl leerlingen naar school gaan, beter kan worden gereguleerd. Er zou dan op de rotonde sprake zijn van éénrichtingsverkeer in de zin dat iedereen ‘tegen de klok in’ van de rotonde gebruik maakt. Bij de meeste (bijna) flankongevallen, zoals in de verkeersveiligheidsanalyse te lezen valt, gaat het om automobilisten die niet op tijd voorrang verlenen. Voor automobilisten is het haast ondoenlijk, frustrerend en verwarrend als zij de rotonde oprijden en weer afrijden en daarbij tegelijkertijd naar rechts én naar links moeten kijken.

 

“Door al het verkeer ‘tegen de klok in’ van de rotonde gebruik te laten maken voorkom je veiligheidsconflicten en daarmee wordt de rotonde veiliger voor iedereen”, aldus Hendrika Hoekstra en Ruud Lammers namens de fractie van Onafhankelijk Papendrecht.

Persbericht 26 november 2024
Persbericht OP bij petitie maak rotonde
Adobe Acrobat document 110.9 KB

Sinds de opening van de vernieuwde rotonde vinden nog steeds flink wat (bijna) ongelukken plaats tussen fietsers en auto’s. De rotonde heeft een dode hoek voor vrachtwagens en bussen die, komende vanaf de Lage Waard, rechtsaf slaan de Veerweg op. De bocht in het fietspad is te kort voor goed zicht van de chauffeurs. Automobilisten verlenen in sommige gevallen niet op tijd voorrang bij flankongevallen. Voor automobilisten is het haast ondoenlijk, frustrerend en verwarrend is als zij de rotonde op- en afrijden en daarbij tegelijkertijd naar rechts én naar links moeten kijken. Door het tweerichtingsverkeer van fietsers komen op de rotonde veiligheidsconflicten voor, die kunnen leiden tot aanrijdingen. Het tweerichtingsverkeer op het fietspad aan de zuidzijde is problematisch en onduidelijk voor verkeersdeelnemers, met name voor het gemotoriseerde verkeer. Het fietspad in de richting van het voormalige politiebureau bij de Poldermolen aan de noordwestzijde is opgeheven, waardoor er geen doorstroming meer kan plaatsvinden voor fietsers komende vanaf de Burgemeester Keijzerweg (van oostelijke naar westelijke richting) en van fietsers komende vanuit noordelijke richting vanaf de Veerweg die in westelijke richting willen afbuigen. Drukte tijdens de spitsuren als scholieren naar school gaan of uit school komen leidt tot onveilige situaties voor verkeersdeelnemers op de rotonde. Ondanks het feit dat het bevoegd gezag bij herhaling heeft gewezen op ‘gewenning’ wordt de rotonde door menigeen nog steeds niet als veilig ervaren. De voorgestelde verkeerstechnische verbeteringen:

  1. Leg alsnog een fietspad aan bij de noordwestzijde van de rotonde.
  2. Beëindig aan de zuidzijde van de rotonde het tweerichtingsverkeer.
  3. Al het verkeer dient ‘Tegen-de-klok-in’ te gaan rijden.

Bent u het hiermee eens? Onderteken dan deze petitie.