· 

Aandacht in Cie ABZ i.r.t. Propositie Lightrail noordflank Drechtsteden-Rotterdam

Tijdens de commissie ABZ van 11 januari 2021 heeft de fractie weer even aandacht gevraagd voor de Lightrail. Zie daarvoor pagina 13 van de Besluitenlijst Commissie ABZ hieronder.

Ook de heer LAMMERS vindt het verstandig mandatering en delegatie tegen het licht te houden, wijst op de kansen voor intensievere samenwerking en pleit voor de Lightrail om Papendrecht vooruit te brengen.

Besluitenlijst Commissie ABZ
202100111 ABZ VERSLAG.pdf
Adobe Acrobat document 194.2 KB

De noordflank van de Drechtsteden: dat zijn de gemeenten Hardinxveld-Giessendam, Sliedrecht, Papendrecht en Alblasserdam. Zij hebben samen ongeveer 120.000 inwoners.

Dit gebied zou met een hoogwaardige railverbinding (Lightrail) kunnen worden aangesloten op het Rotterdamse spoornet. De voordelen van deze nieuwe railverbinding op een rijtje:

  • Geeft een impuls aan de regionale bedrijvigheid en werkgelegenheid;
  • Past naadloos in het energie- en duurzaamheidsbeleid van de overheid;
  • Biedt aan gebiedsinwoners een serieus alternatief voor woon-werkverkeer;
  • Versterkt de wederkerige relatie van de Drechtsteden met Rotterdam;
  • Verbindt bestaande en nieuw te bouwen woonwijken met stedelijke centra.

Door middel van een challenge kan de potentie van dit project in kaart worden gebracht. Beleidsachtergronden. Eindrapportage OV- en Spooragenda 2040 Drechtsteden Uitwerking Toekomstbeeld OV pagina 38:

“Een groot deel van de reizigers vanaf de MerwedeLingelijn (MLL) stapt in Dordrecht over naar Rotterdam. Een mogelijke gedachte om deze reizigers beter te kunnen bedienen, is de lijn vanuit Gorinchem na Sliedrecht over nieuw spoor doortrekken langs Papendrecht en Ridderkerk, en daarna aansluiten op het Rotterdamse metronetwerk. Het belangrijkste bezwaar hiertegen is (gegeven de huidige infrastructuur) dat de investering hiervoor erg hoog is. Daarvoor zou ongeveer 18 kilometer nieuw spoor nodig zijn, wat grofweg neerkomt op een investering van ruim €0,5 miljard. De bijbehorende extra beheer- en onderhoudskosten bedragen ongeveer €14 miljoen per jaar. Exploitatiekosten zijn afhankelijk van het precieze netwerk wat gereden wordt, maar naar verwachting kan de exploitatie ongeveer kostenneutraal plaatsvinden.”