· 

Islam terreur is onacceptabel

Wij hebben op 12 september 2019 vragen gesteld over het Islam–Salafisme. Uit diverse publicaties in NRC Handelsblad is gebleken dat Salafisme in Nederland voorkomt. Het is een soort verzamelnaam voor mensen die terug willen naar de tijd van de profeet Mohammed, die leefde van 570-632 na Christus.

Mohammed (volledige Arabische naam: Moehammad ibn 'Abd Allah ibn 'Abd al-Moettalib ibn Hasjim ibn 'Abd Manaf al-Koeraisji ibn Kielaab ibn Moerra ibn Ka'b ibn Loe'ay ibn Ghalib ibn Fahr) (Mekka, ca. 570 - Medina, 8 juni 632), wordt door moslims en bahá'ís beschouwd als profeet en boodschapper van God. Volgens moslims is hij de voltooier van het monotheïstische geloof dat volgens de islam is begonnen met Adam en daarna werd geherintroduceerd door Nuh (Noach), Ibrahim (Abraham), Musa (Mozes), Isa (Jezus) en de overige profeten. Hij was ook actief als staatsman, sociaal hervormer, koopman, filosoof, redenaar, leraar, wetgever, militair leider en filantroop. In de islam wordt hij als de laatste profeet en boodschapper gezien die de uiteindelijke openbaring van God (Allah), de Koran, heeft ontvangen. Door moslims wordt hij daarom aangeduid als het Zegel der Profeten.

In Nederland blijken kinderen vanaf de basisschool leeftijd te worden geïndoctrineerd met intolerante opvattingen, voornamelijk op Islamitische parttime scholen (die zouden er in Papendrecht niet zijn). In de Franse plaats Conflans-Sainte-Honorine werd een leraar geschiedenis en maatschappelijke vorming, genaamd Samuel Paty, op 16 oktober 2020 op straat door een islam terrorist onthoofd, vlak bij het College du Bois d'Aulne waar het slachtoffer lesgaf. Vorige week moest een docent van het Rotterdamse Emmauscollege onderduiken, omdat bij hem een spotprent in de klas hing over de aanslag op het Franse satireblad Charlie Hebdo.

Zie de spotprent van Joep Bertrams hierboven.

De gemeente Papendrecht verklaarde zich direct na de aanslag op de redactie van Charlie Hebdo op 7 januari 2015 solidair met de Parijzenaren, die voor de grondrechten van leven en vrijheid van meningsuiting, alsmede voor wederzijds respect en verdraagzaamheid opkwamen. Het is volstrekt onacceptabel dat de veiligheid van leraren die voor de klas staan onder druk komt te staan omdat zij de waarde van het vrije woord overbrengen.

Wij zijn van mening dat ­ de in ons land gevoerde identiteitspolitiek –waaronder verstaan kan worden het bedrijven van politiek vanuit de sociale identiteit van een bepaalde groep en de door deze groep gedeelde ervaring van maatschappelijk onrecht, waaronder bewegingen vallen die etnische achtergrond, seksuele gerichtheid, gender, regionale identiteit of religieuze identiteit voorop stellen– de facto niet aan de broodnodige onderlinge verbinding, saamhorigheid en verdraagzaamheid heeft bijgedragen. ­Wij zijn voorts van mening dat ­ Islam terreur, of terreur in welke vorm dan ook, niet geaccepteerd kan worden in een pluriforme, cultureel diverse, liberale, open, vrije, democratische en rechtsstatelijke samenleving als de Nederlandse.

Leraren voor de klas op de scholen in onze gemeente, die in de praktijk klassikaal discussiëren over onderwerpen als radicalisering en vrijheid van meningsuiting moeten zich volledig gesteund weten door de plaatselijke politiek en zich veilig kunnen voelen bij de uitoefening van hun vak als leraar. De gemeente dient ­ alle noodzakelijke voorzorgsmaatregelen te treffen, zodat de Islam Terreur en/of het Islam-Salafisme geen schijn van kans maken.