De Merwede-Lingelijn vanuit Sliedrecht rechtstreeks naar Rotterdam laten gaan. Volgens Ruud Lammers van Onafhankelijk Papendrecht is dat haalbaar.
Er moet een nieuwe spoorlijn komen, als de lightrail gerealiseerd moet worden. Er wordt tegelijkertijd gekeken naar de mogelijkheden met de vernieuwing van de A15. De insteek van de nieuwe route is een snellere verbinding naar Rotterdam. De route loopt nu nog door Dordrecht waar de reiziger gedwongen wordt over te stappen. De nieuwe verbinding ontlast Dordrecht van de hoeveelheid reizigers die dagelijks langs het station komen. Zo verbetert ook de huidige verbinding. Het is volgens Lammers belangrijk om er nu al over na te denken, maar voordat de plannen gerealiseerd zijn, zijn we een aantal jaar verder.
Een groot deel van de reizigers vanaf de Merwede-Linge-lijn (MLL) stapt in Dordrecht over naar Rotterdam. Een mogelijke gedachte om deze reizigers beter te kunnen bedienen, is de lijn vanuit Gorinchem na Sliedrecht over nieuw spoor doortrekken langs Papendrecht en Ridderkerk, en daarna aansluiten op het Rotterdamse metronetwerk. Het belangrijkste bezwaar hiertegen is (gegeven de huidige infrastructuur) dat de investering hiervoor erg hoog is. Daarvoor zou ongeveer 18 kilometer nieuw spoor nodig zijn, wat grofweg neerkomt op een investering van ruim €0,5 miljard. De bijbehorende extra beheer- en onderhoudskosten bedragen ongeveer €14 miljoen per jaar. Exploitatiekosten zijn afhankelijk van het precieze netwerk wat gereden wordt, maar naar verwachting kan de exploitatie ongeveer kostenneutraal plaatsvinden.
OP-idee Lightrail van Papendrecht naar Rotterdam vindt navolging
ChristenUnie nu ook voor een Lightrailverbinding via Papendrecht naar Rotterdam.